En resa

genom slättlandskapet med ängar och vyer obeskrivbara i sin skönhet. I morgonsolens skarpa sken en skiftning av färgerna.

En inbromsning vid en stopplikt, en smäll och fordonet far framåt, bältet fångar upp.  En motorhuv mot fordonets baklucka. En ung pojke iklädd röda badshorts och badtofflor kliver ur fordonet bakom. Trevligt att råkas fast trist att det är på det här sättet.

Den unga pojken ber om ursäkt, tar på sig ansvaret och tänker själv ordna skadan på sin bil. Pojken kunde ha varit min egen. Hans ögon såg rädda ut. Ett ögonblicks tanke på hur nära det var,  men nu var det bara skador på en bil. Vi fortsatte åt var sitt håll med hjärtat i halsgropen och en erfarenhet rikare.


Långt borta från asfaltsvägar vandrade vi på vägar av grus med en remsa gräs i mitten. Vid vägkanten alla slags blomster. De vita tunna silkesblusarna lockade till sig insekter av olika slag. Vår promenad slutade vid timmerhuset där gratinerad squash med nyplockade kantareller i stuvning doftade ljuvligt från vedspisen. Hemgjord fruktnektar serverades ur lätt grön glaskaraff. Så ljuvligt allt var. Vi önskade att dagen skulle stanna i sitt ögonblick i den stunden.

Efter måltiden en lugn pratstund. Ljuv musik bäddade in atmosfären i i timmerhusets ljusa kammare med gammaldags krukväxter och luftiga gardiner.

Det oundvikliga uppbrottet stundade och resan tillbaka till utgångspunkten började. I kvällssolens lite blekare sken ytterligare en skiftning av naturens färger. Att fokus i en liten pupill kan fånga in en hel landskapsbild är fantastiskt.



Kommentarer
Postat av: Irahni-Leia

Låter härligt förutom det med bilincidenten...

2006-08-09 @ 22:04:30
Postat av: Quid vis

Ja det var mindre trevligt

Postat av: Irahni-Leia

Hej på dej!

Jag letar ord men får nog sitta här och rulla tummarna ett tag till du kommer på några.

Ha det gött!

2006-08-14 @ 10:01:22
Postat av: Ers Larik

Tack för din kommentar. Hade en "lidnersk knäpp" igår när jag tala med mamma. Då förstod jag hur jag hade blivit behandlad, och bestämde mig för att klippa. Skrev sedan bloggen. Fick därefter din kommentar. Kusligt - allt inom 24 timmar! Och jag ville så gärna förstå. Hur ser du på det idag?

2006-08-15 @ 14:59:58
URL: http://erslarik.blogg.se/
Postat av: quid vis

Ers Larik!

Maila gärna till mig.

2006-08-15 @ 17:17:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback