Lyxtid

Tid som lyx  har jag nu för tiden. Jag äger min egen tid och bestämmer själv vilka sysselsättningar jag ska utöva. Ibland jobbar jag för att det är så kul och ibland struntar jag i det för det är också kul. Jag gör inget tråkigt längre, för det är så tråkigt. Varje morgon tar jag en rask promenad på fyrtio minuter utan annat mål än där jag började den.

Det gjorde jag förr också men då var det med tidspress, flextidsjakt, barn till dagis och skola etc. På min promenad går jag förbi hästhagen i närheten och trots att jag har lite respekt för de stora djuren så brukar jag ändå hälsa på dem. Det har blivit en vana och om jag inte gör det så inbillar jag mig att de tittar förnärmat på mig och undrar. Det är särskilt en häst som jag fattat tycke för. Den är ljusgrå och när jag går förbi den så brukar jag hälsa och den makar sig förnämt och intresserat fram till stängslet. 

När jag kommit förbi hästhagen och ut vid sidan av åkrarna, kommer jag runt en skogsdunge där det ligger ett antal nybyggda villor i lyxklass. De nyanlagda gräsmattorna är som grön sammet och utåt åkern verkar man ha enats om gärsgårdsstängsel. Då slår det mig, att mitt i den perfekta lyxen så är det alldeles tyst. Inte ett enda barn syns till i trädgårdarnas designade lekparadis med klätterställningar och lekstugor som ligger på lagom avstånd från villornas uteplatser, men nära åkern och gärsgårdsstängslet.

Då minns jag tidspressen, pengajakten, flextidsjakten, dagislämning, skolan och all tid som saknades. Det var så det var – och är – för en del, men inte för mig längre. Det är lite vemodigt. Efter motionspromenaden brukar jag ta en kopp kaffe, sätta mig vid datorn och göra en bloggpromenad och kolla hur andra har det. Oftast blir man på gott humör av alla sköna skribenter och det är lätt att fastna till framför skärmen.

 


Dagar av lyx. Egen tid!

  


Kommentarer
Postat av: SolSkuggan

Härligt att läsa! Visst är det så, äger man sin tid så är det lycka. Och du vet verkligen att ta vara på den och värdesätta den också.
Tack för besöket i min blogg, det gladde mig.

Postat av: Quid Vis

Solskuggan:

Välkommen till min blogg och min egen tid.

2006-09-07 @ 22:21:29
URL: http://quidvis.blogg.se
Postat av: MammaLena

Tänk att få äga tiden - Det är nog bland det största man kan få ha. Jag skrev i min 100-lista att jag fick vara hemmamamma, fick, jag fick fostra mina barn till sådana personer jag vill att människor skall vara. De fick sova på morgonen om de ville, de fick gå i pyamas hela dagen .... Men bara i 12 år - men ändå. Lyxtillvaro för dagen föräldrar.
Jag har inte hela dagarna för mig, men dock halva. Som jag sover, läser, arbetar i trädgården, lever helt enkelt - fast då är jag ju beroende av dagsformen förståss. Men under semestern insåg jag att jag nog skulle klara att vara hemma hela dagarna... i alla fall nu när jag har lilla huset ...
Jag återkommer senare...
/L

2006-09-08 @ 19:23:04
URL: http://momma.blogg.se
Postat av: Quid Vis

MammaLena välkommen till min korta lilla blogg.
Roligt att du tittade in. Visst är det lyx med tid som det är så ont om idag.

2006-09-08 @ 20:00:14
URL: http://quidvis.blogg.se
Postat av: Darkangel

Det låter härligt att äga sin tid!
Det gör jag också. Tror jag. Men uppskattar det kanske inte alltid.

2006-10-09 @ 02:04:19
URL: http://pyret.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback